söndag 16 februari 2014

Rainy Race

Det blev ett regnigt och grått race idag på flera sätt. Om vi börjar med vädret så regnade det till och från hela morgonen och en bit in på racet. Rent konkret så innebar det framförallt att stavfästet blev rejält sönderkört. För mig som stakade så var det inte något bra scenario. Nu var det dock inte något som spelade någon större roll, för idag var kroppen inte med. Men vi tar det från början. När starten gick så hade jag inga problem att komma iväg bra utan kunde staka iväg som tvåa ut från stadion. Kände att det gick fort men kom ganska snabbt in i rygg så att jag kunde vila mig lite på några lättare partier. Första varvet gick helt ok även om jag tappade lite över en del krön till de som körde med fäste, men jag hade inga större problem att täta de små luckorna som blev. Fram mot varvningen lugnade det ner sig ytterligare och tempot kändes hanterbart. Ut från stadion på andra varvet så gled jag upp jämte täten och tog mig upp i tät utan större ansträngning. Jag drog därefter ett par kilometer, vilket i efterhand inte var riktigt rätt beslut... För när vi hade rundat dammen efter 7 km så tryckte ett par av killarna i tätklungan till lite och jag släppte några meter. Jag blev dock inte så stressad utan trodde att jag med hjälp av de andra i tätklungan skulle täta luckan. Dessvärre så fanns det inget, absolut inget att täta luckan med. I början var jag kall och trodde att jag skulle återhämta mig om inte annat när jag tog det något lugnare. Men inget hände, ingen återhämtning alls. Istället kom åkare efter åkare ikapp och jag sjönk som ett sänke genom fältet. Hårt jobb hela tiden utan minsta möjlighet till fartökning eller återhämtning. 11:a i mål, drygt 10 minuter efter Mattias "Z" Karlsson som gjorde ett riktigt topp lopp, grattis, bra jobbat! Inte mycket att skryta över.
Analys:
1. Det var tufft att staka då stavfästet var riktigt dåligt.
2. Största trugorna var rätt val, jag hade inte det.
3. Min teknik när det är dåligt stavfäste är för dålig, jag trycker för hårt.
4. Kroppen var inte med mig idag vilket blev tydligt efter loppet.

+: Jag hade bra skidor, kul! Synd att det andra inte funkade...

Bra träningspass var det dock, nu gäller det att vända det till något positivt och ta med kraften in i laddningen inför Vasaloppet! Det som inte dödar, det härdar!


Inte direkt min fart idag...

/Stefan 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar