söndag 2 februari 2014

Västgötaloppet

Kände att jag var med något bättre ut från start idag men eftersom första kilometern går uppför till banans högsta punkt så vågade jag inte riktigt ge allt för att följa. Förhoppningen var att jag skulle kunna glida ikapp lite i utförsåkningen då jag körde utan fästvalla. Nu fungerade det väl sådär och jag släppte en lucka till tätgruppen redan ut på vägen. Nu var det i och för sig inte så farligt utan mer standard för mig som är trögstartad. Jag låg följdaktligen i kön och började (planenligt) att plocka lite. Dessvärre föll en kille framför mig efter 2,5 k och vi slog ihop våra stavar när jag åkte runt honom. Min stav gick av och jag fick staka med en stav fram till vår första langningsgrupp. Där fick jag ett par som var några centimeter för korta för mig. Vid vår andra langningsstation en kilometer senare fick jag sedan ett par i rätt längd. Vet inte riktigt vad jag tappade på stavbrottet och stavbytena men det värsta är ju att det blir långt fram till de grupper som man vill ligga i för att få en grupp med rätt hastighet. Nu fick jag göra hela loppet själv. Jag började omgående att plocka och kände att jag höll ett ok tempo. Jag plockade upp till placering 11-12 på de kommande tre varven och höll ett ok tempo som innebar att jag åkte jämt med gruppen som var 7-9 i loppet, detta trots att jag fick göra 95% av allt dragarbetet på egen hand. På femte varvet tappade jag lite fart då ingen i gruppen ville hjälpa till att dra. Vi tappade då lite mer tid på grupperna framför. På sista varvet stötte Johan Kanto, Ik Stern med 4,5 km kvar. Lyckades inte riktigt gå med honom i fartökningen så han slog mig med 10-15 sekunder. Övriga stötar från vår lilla klunga lyckades jag dock svara på och kom i mål som 11:a, enligt prisutdelningen  (12: a enligt resultatlistan) ca 8.40 efter segrare Svanebo, Stockvik. Sammanfattning: Med tanke på stavbrott, att jag fick göra loppet på egen hand och att jag stakade den ganska kuperade banan så gör jag bedömningen att jag skall var ganska nöjd. Hoppas det finns lite mer att plocka ut framöver. Nöjd bör också klubbkompisar Wickström, Johansson, Gotting och Z vara, alla gjorde kanonlopp. Grattis! Det blev för övrigt en härlig skiddag tom med lite sol och fina spår och riktigt bra arrangemang!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar