fredag 24 januari 2014

Fokus på teknik

Sedan jag för ett par dagar sedan fick lite nyttig feedback på min stakning så har jag jobbat en del på min teknik. Att komma i rätt position, att få rätt tryck i de fartgenererande delarna av rörelsen, att jobba med rätt frekvens i strävan att balansera den muskulära insatsen med den syretransporterande... det finns onekligen en hel del detaljer att jobba med om man vill bli en duktig långloppsåkare. Eller som farbror Barbro hade sagt;  -"det finns inga genvägar till den perfekta stakningen".
Just det hör med att nöta teknik och jobba på förutsättningarna för att kunna göra det är ett pussel jag verkligen tycker är intressant att lägga. Att få fördjupa sig i  en smal och nördig detalj som kontrast till  det breda, övergripande tänk jag håller på med på jobbet. En avslappnande, meditativ monotoni. För världen helt onödig och onyttig dessutom. Även det sista är en skön känsla ur ett perspektiv. Kanske är det också så att det oviktigaste i våra liv paradoxalt nog också  är det viktigaste? och tvärtom. 2.40 stakning blev det idag, imorgon hoppas jag komma upp till 3h. Gott om tid att fundera på livets paradoxer.


"The professor of doublepoeling" - HC Holmberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar